Kürdistan Bayrağı (Ala Rengîn)

Kürdistan Bayrağı (Ala Rengîn)

Güney Kürdistan Federe Kürt Yönetimi Başkanı Sayın Mesut Barzani’nin Amed’e gelişini Kürt gençleri ellerindeki Kürdistan bayraklarıyla karşıladılar. Peki bu bayrağın anlamı ne? Niçin bu bayrak? Ne zamandan beri kullanılıyor?

Kürtler, Farslar (Acemler), Peştunlar, Beluciler ve hatta Tacikler fi tarihte, bir arada imparatorluk halinde yaşarken, yani bundan takriben 2500 veya 3000 yıl önce Aryan veya İrani bir toplulukken savaşlara aynı bayrak altında katılırlardı. -Ural-Altay dillerini konuşanların Turani kavim oldukları gibi-

Bu ortak bayrak, şu an Doğu Kürdistan (İran Kürdistanı) sınırları ve Med federasyonunun başkenti sayılan ‘‘Ectabana ‘‘yakınlarındaki Hamedan civarında, zemine taşlarla işlenmiş şekilde tahminen bir saray avlusu olan bir yerde yapılan arkeolojik kazılarda bulunmuştu. Ayrıca Güney Kürdistan’da bulunan “Bahistun Yazıtları’‘ında buna yakın bilgiler okundu. Bu Bayrak yeşil, ortada beyaz ve kırmızı renkte şeritler olup, beyaz zemin üzerinde üst üste Arslan, sırtında Güneş ve en üstte de Kılıç motifleri vardır. O eski Aryan topluluğunun mirasçısı olan milletler zamanla bu amblemi paylaşarak her biri milletini temsil eden bir bayrağa dönüştürdü. Bu paylaşımda Farslara yeşil-beyaz-kırmızı zemin üstüne Aslan figürü, Kürtlere yeşil-beyaz-kırmızı zemin üzeri sarı Güneş figürü, Beluciler üç renk üzeri Aslan üstü Güneş figürü, Peştun ve Tacik Halkları da bunlara yakın renk ve figürleri kendi milletlerini temsil eden bayraklara dönüştürdüler. Kısaca bu bayrağın binlerce yıllık tarihi, çok derin anlamı ve onurlu simgeleri vardır. Kadim halkları derin tarihe köklerle bağlayan kutsal renk ve sembolleri vardır!

Bazı güçlerin parti flamalarını Kürt veya Kürdistan’ın Ulusal Bayrağı gibi empoze etmelerinin anlamsızlığı ortadadır. Ama tüm parti ve örgüt flamalarına gerekli önem ve saygı mutlaka gösterilmelidir. Bu bayrak veya flamalar binlerce şehit Kürt Peşmerge, Gerilla, Zahmetkeş ve Savaşcısının kanlarıyla işlenmiştir. Bunlar bizim ortak kutsi değerlerimizdir…

Bayrağımız, 1920’lerde ‘Kürdistan Teali Cemiyeti’nden ayrılan ve bağımsızlıkçı kanadı temsil eden Kürdistan teşkilatı içtimaiye cemiyeti’nce kabul edildi. Osmanlı Şura reisi Seyid şeyh Abdulkadir Taha’nın başkan olduğu örgüte, Otonomi yanlısı tavırlarından dolayı rahatsız olan ve öncülüğünü Bedirxanzadeler ile Cemil Paşazadelerin çektiği, Kemal Feyzi, Dr. Şükrü Sekban ve Mevlamzade Rıfat gibi Kürt aydınları, Kürdistan’ın bağımsızlığını savunduklarından bir Kürt bayrağının da kabul edilmesi gerektiğine kanaat getirdiler. Bu bayrağın şekil, ölçü, renk ve figürlerini de yayın organları olan Jîn dergisinde yayınladılar… 

Bayrağımızın, Kuzey Kürdistan’da ilk asıldığı yer, 1925 Şeyh Said Hareketinde Varto hükümet konağıdır. Şeyh Abdullah Melakani komutasındaki Kürt Kuvvetleri Varto’ya girdikten hemen sonra Varto hükümet binası olarak kabul edilen binada ‘Ala Rengini’ göndere çekerek göklerde dalgalandırdılar.. Büyük bir ihtimaldir ki, Başkanlığını Cibranlı Halit Bey’in yaptığı ve Azadî cemiyeti olarak ta bilinen ‘Kürdistan İstiklal ve İstihlas cemiyeti’nin bu olayda ilgileri vardı…. 

Varto’dan önce 1920-21’lerde, bayrağımız, şimdiki Güney Kürdistan sınırları içerisinde bulunan Süleymaniye’ye görülüyor ve bir müddet burada asılıyor. 

Bilindiği gibi Süleymaniye ve civarlarında İngiliz işgal güçlerine karşı bazen uzlaşan bazen mücadele eden Şeyh Mahmud Berzenci liderliğinde bir savaş yaşanmıştır. İngilizler İstanbul’a girdikten sonra, 1919 olsa gerek, Ermeni soykırımıyla ilgili bir mahkeme kuruyorlar. Bu mahkemenin başına da Süleymaniyeli Kürt Şerif Paşa’nın kuzeni olan (Sevr’de Kürtleri temsil eden) Mustafa Yamulki Paşa’yı
getiriyorlar. İttihatçıların ”Kürt Nemrut Mustafa” diye adlandırdıkları bu Kürt Paşası, Atatürk ve bazı ittihatçılar (İnönü, Feyzi Çakmak ve Hüseyin Rauf Bey) için gıyabi tutuklama kararı veriyor. İki kişiyi idam ediyor (Urfa vekili Nusret bey ile Yozgat/Boğazlıyan kaymakamı) ve 200’e Yakın Meclisi Mebusan üyesi ve Bürokratını da Malta’ya sürgün gönderiyor. Ne yazık ki Kemalistler ve İngilizler’in anlaşması neticesinde TC’nin artık kurulacağı belli olunca, boy hedefi haline geliyor ve Süleymaniye ‘ye kaçıyor. Gidince de bahsedilen kırmızı, beyaz, yeşil ve sarı güneş figürlü bayrağı da yanında götürüyor. Süleymaniye’deki Kürtler bundan önce, yeşil zemin üzeri kırmızı ay-yıldızlı bir bayrak kullanıyorlardı. Bu bayrak geldikten sonra hep bu Kurdi bayrağı kullanmaya başlarlar. 

Bu bayrağa çok yakın desenlisi, Kürt Xoybun teşkilatı tarafından da kabul edilmiş ve Ağrı Kürt isyanında bayrak olarak kullanılmış. Yalnızca bir farkla: Ortadaki figür Ararat dağı figürüydü ve kurulacak Ağrı Kürt hükümetine binaen bu yapılmıştı.

İşte bu bayrak, 1946’da Kurulan Mehabat Kürt Cumhuriyet Lideri Peşawa Qadi Muhammed şehid edilmeden önce, General Mustafa Barzani’ye canı pahasına korumasını istediği ve halkına emanet ettiği bayraktır…

Ala Rengîn-Kürdistan bayrağı. Mahabattaki bayrakta sarı güneşin yanında ayrıca iki buğday başağı, kalem ve dağ figürleri de vardı. 

Nihayet bayrağımız, Güney’de kurulan Güney Kürdistan Federe Yönetimince, 2002 yılında meclis kararıyla ve oy birliğiyle, 1998’de şekli ve estetik ölçüleri tespit edilmiş Kürdistan federe devletinin ‘‘Resmi Bayrağı ‘‘olarak kabul ediliyor. Bayrağımız ; Kırmızı, beyaz, yeşil şeritler üzeri ve ortada Newroz‘u temsilen sarı 21 ışınlı Mezopotamya Güneş figürlü olup bu haliyle kayıtlara geçiyor..

Celadet Bedirxan’ın 1932 yılında Herakol Azizan mahlasıyla Hawar dergisinde yayınladığı Ala Kurdan isimli Şiiri her şeyi o kadar güzel açıklıyor ki.

Ala Kurdan!

Ala kurdan di nav rok
Çi bedew û bi heybet
Bi çar rengîn rengên te
Çi delal û çi xweskok

Xêzek kesk ê xêzek sor
Nav sipî û nîvek zer
Keske sore bi rojê 
Ew li jêrî ew li jor….

Ayrıca Dr. Kamuran Bedirxan’ında 1932 yılında aşağıdaki anlamlı ve konumuzla da alakalı olan kısa şiiri yazıyor…

Rohanîya dil û çav.
Dîyarîya Dê û Bav.
Pesîra we roj û tav
Spehetîya ax û av
Ala Kurdan serbi ser
Sor û Gewre Kesk û Zer.. 

Kamuran Bedirxan Kürd Bayrağındaki renklerinde anlamlarını yazmış:

Kesk ; Sirust û xwezeya Kurdistan e 
Sor ; Xwîna Şoreşgerên Kurdistan e 
Zer ; Rohanî û Azadîya Kurdistan e 
Spi ; Aşitîya Kurdistan e Her Bijî…

Bu güzel ve anlamlı şiirleri ve diğer sanatsal, edebi, ve tarihi çalışmaları nedeniyle tüm Bedirxanî ailesini, en derin sevgi ve saygılarımla anıyorum..

Bijî Kurd û Kurdistan!…
Bijî Ala Rengîn!…

image

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s